Egitim-Ögretim nedir diye sorsaydim bu Bloom'un Ogrenme Taksonomisine göre" bilgi" ya da en fazla "kavrama düzeyinde bilgiyi olçmek için bir soru olurdu. Bu düzeyleri (bilgi-kavrama- uygulama-analiz-sentez-degerlendirme) belli derslerde göreceksiniz ya da gördünüz. Ama bunu bilip bilmemeniz gerekmez benim değerlendirme düzeyinde bir soru sormam için.
Konuyu, kavramları ne kadar anladığınız bu şekilde ölçüldü. Benim sordugum biçimiyle "değerlendirme" düzeyinde oluyor. En üst düzey. Buna alismaniz gerek.
"Yorum" sorusu demek kafanıza göre şeyler yazın demek değildir. B, "kişisel değerlendirme yaptık" demiş... Oysaki, eğitim ogretimin , arac ve materyalin belli tanimlari var bunlara DAYANARAK değerlendirme yapacaktınız. Kimse kendince, kişisel tanımlar veremez bu sözcükler için... Her sözcük ya da kavramı herkes kendisine göre tanımlar ve kullanırsa, anlaşmayız, İLETİŞİM kuramayız.
Kompozisyon ya da makale yazarken bile bazı gerçeklere dayanılır. Örneğin bir makalede bir yazar "Türkiye geri kalmıştır" diyorsa bunun nedenini nesnel bir takım ölçütlere (kriterlere), verilere göre söylemek durumundadir değil mi? kafadan atamaz ya da geri kalmışlıkla ilgili kendisi ancak bir yere kadar ölçütler uydurabilir. Tamamen uçarsa kimse o yaziya değer vermez,. Her yazılı veya sözlü ifademizde kavramlari doğru, nesnel tanımlariyla kullanmamız gerekir. Öbür türlü iletişim kurmak iyice zorlaşır. Karşımızdakinin NE analayacağından emin olamayız. Doğru kullansak bile "alıcı" farklı anlayabilir ama bunun olasılığı daha düşük olur...
Hem sonra sınavı niçin yapıyoruz? Öğrendiklerinizi ölçmek için. Eğitimde ölçme-değerlendirme "dersin hedeflerine ne kadar ulaşıldı?" sorusuna yanıt arandığı için yapılır.
Vize1 sorularında sizden bir DEGERLENDIRME isteniyor. "Dersin adı, içeriğe bakıldığında (tüm içerik elinizde, dağıttığım programda var, "araç kullanımı" konusu da önümüzdeki haftalarda işlenecek, bazilari bundan habersiz, doğru mu? Bir şeyin doğru ya da yanlış olduğuna karar vermek için tanımına ya da kriterlerine bakarsınız. Bir takım kriterlere (ölcütlere) gore DOGRU ya da YANLIS olur... Sokaktaki adama fikrini sormak başkadır, sizlere başkadır. Yani yanıtlarınız bu dersi görmemiş kişilerin yanıtlarından farklı olmalıdır.
Lütfen ne demek istediğimi kavramaya ve buradan bir şeyler öğrenmeye çalışınız. Karşınıza çıkan soruyu tam olarak anlamaya çalışınız her sınavda (ya da genel olarak hayatta:)). "Hoca bunu neden soruyor, ne istiyor?" anlamaya çalışın. Bizim eğitim sistemimizde hep bilgi ya da kavrama düzeyinde gidildiği için değerlendirme yapamıyor kimse, bu bakımdan haklısınız, ama bu, benim soru tarzımın yanlış olduğunu göstermez.
Egitim-öğretim-öğrenme vb, kavramlar üzerinde neden o kadar çok durduk ilk haftalarda???
Bu temel kavramlari hepimiz aynı anlayalım ki ondan sonra onların üzerine birşeyler inşa edelim diye... İnşa edeceğimiz şeyleri de adım adım inşa ediyor, arac kullanımına doğru geliyoruz.
İyi çalışmalar,
Filiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.